Galvenā lapa - Arhīvs - 2007


13.12.2007   Frakcijas PCTVL deputātu runas, apspriežot grozījumus Saeimas Kārtības Rullī

Deputāts Jakovs Pliners

Cienījamais Prezidij! Cienījamās dāmas un kungi!

 

Devītā Saeima, kuru daudzi kritizē, bet daudzi vēlas atlaist pirms termiņa, tomēr bija paspējusi izdarīt arī šādus tādus labus darbus. Neapšaubāmi, šiem labiem darbiem varētu pieskaitīt arī to, ka no Satversmes tika izsvītrots 81. pants, kas ļāva Ministru kabinetam Saeimas brīvdienu laikā pieņemt Noteikumus, kuriem piemīt likuma spēks, un kuri stājas spēkā tūlīt pēc pieņemšanas.

Tiesa gan, Saeima to neizdarīja labprātīgi, bet gan pakļaujoties Prezidenta un vēlētāju spiedienam, kuri sekmīgi iniciēja referendumu ar mērķi atcelt šādā veidā pieņemtos barbariskos grozījumus drošības likumiem.

Tomēr, Saeimas Kārtības Rullī netika grozīti panti, kas attiecas uz to, kā rīkoties Saeimai ar šādiem Ministru kabineta pieņemtajiem Noteikumiem. Tostarp, salīdzinājumā ar parastajiem likumprojektiem ir paredzēti to izskatīšanas saīsinātie termiņi. Bet pats būtiskākais ir tanī, ka Noteikumus ir paredzēts pieņemt uzreiz pirmajā lasījumā, un par tiem notiek pilnvērtīgas debates: ar tiesībām uzstāties nevis diviem, bet visiem deputātiem un ar pagarinātu uzstāšanās laiku – pirmā deputāta uzstāšanās – līdz 15 minūtēm, otrā – līdz 5 minūtēm.

Interesanti, ka Kārtības Rullis neko tamlīdzīgu neparedz likumprojektam, ko ar saviem parakstiem atbalstījuši līdz 10 procentiem vēlētāju. Tā nu sanāk: viens uzstājās „par”, otrs – „pret” – un uz redzēšanos – miskastē, ar cerību, ka nākamajā referendumā nebūs vajadzīgā kvoruma.

PCTVL frakcija ar savu priekšlikumu vēlas nošaut uzreiz četrus zaķus!

Pirmkārt, mēs gribam izsvītrot no Kārtības Ruļļa visas atsauces uz jau neesošo Satversmes 81. pantu. Kā redzat, ar šo mūsu priekšlikuma daļu ir vienisprātis gan juridiskais birojs, gan juridiskā komisija.

Otrkārt, mēs piedāvājam mehānismu, saskaņā ar kuru varētu pilnvērtīgi izskatīt tautas likumprojektus, kurus bija parakstījuši vairāk nekā simts tūkstoši Latvijas pilsoņu.  Mehānisms, kas patlaban ir paredzēts Kārtības Rullī un kas ļauj desmit minūšu laikā noraidīt tautas likumprojektu, tas ir ārkārtīgi bezkaunīgs un ārkārtīgi eksplozīvs. Vai Jūs varat iedomāties, ko teiks vēlētāji pēc šādām, tā saucamām,  „debatēm” pēdiņās?!

Treškārt, mēs tīšuprāt iekļāvām savus priekšlikumus gatavā likumprojektā, kuram jau ir piešķirta steidzamība, un uzreiz pēc balsošanas tas iegūs likuma spēku. Tas nedod iespējas līdz bezgalībai ievilcināt PCTVL projekta izskatīšanu. Tieši šodien valdošais vairākums var paust, vai viņš ciena vēlētāju viedokli, vai arī viņam ir nospļauties par vēlētājiem.  

Nu un beidzot, ceturtkārt, tā nav nejaušība, ka mūsu priekšlikumi ir iekļauti likumprojektā par deputātu algas iesaldēšanu. Jūs, cienītie valdošās koalīcijas deputāti, esat gatavi sniegt velētājiem lētu žēlastības dāvanu. Tomēr, jau šodien katram no Jums ir dota iespēja izteikties pēc lietas būtības. Vai Jūs esat gatavi pilnvērtīgi apspriest arodbiedrību priekšlikumu par Saeimas atlaišanu ar tautas nobalsošanu, vai arī Jūs ar iepriekšējo nodomu esat noskaņoti tā, lai izmestu to miskastē?

Aicinu atbalstīt tautas tiesības būt sadzirdētai no Saeimas deputātu puses.

 

Deputāts Vladimirs Buzajevs

 

PCTVL priekšlikumiem, protams, ir nevis procedūras, bet gan politisks raksturs. Tie ir domāti arodbiedrību iniciatīvas atbalstam, kuras vāc parakstus likumprojektam, kas paredz pirmstermiņa Saeimas atlaišanu pēc tautas nobalsošanas. Tie ir domāti, lai atbalstītu tās prasības, kas ir vērstas uz tiesiskas valsts uzbūvi un kuras novembra sākumā Doma laukumā izteica desmit tūkstoši mūsu līdzpilsoņu. Tie ir domāti, lai piketu un mītiņu dalībnieku pūles netiktu izniekotas vienīgi tam, lai atkal izveidotos tikpat bezkaunīga valdošā koalīcija no trim, četrām vai piecām partijām, kuras jau daudzkārt nodeva tautas intereses.

Tanī pat laikā PCTVL priekšlikumi ir juridiski noformulēti kā grozījumi Saeimas Kartības Rullim, kuri ļaus pilnvērtīgi apspriest jebkuru likumprojektu, kuru ir parakstījuši 150 tūkstoši vēlētāju. Protams, par pirmo šādu likumprojektu arī kļūs grozījumi Satversmē, kuri ļaus jebkurā brīdī ar tautas nobalsošanu atlaist jebkuru izlepušu, melos pagrimušu, vēlētāju gribu ignorējošu Saeimu.  

Dāmas un kungi!

Gribētos Jums atgādināt, ka likumprojekts par Saeimas atlaišanu rīkojot tautas nobalsošanu jau reizi tika iesniegts Saeimā un izskatīts saskaņā ar spēkā esošā Kārtības Ruļļa paredzēto procedūru. Jau 18. oktobrī to iesniedza seši PCTVL deputāti.  24. oktobrī arodbiedrības uzsāka vākt parakstus par analoģisku likumprojektu. Bet jau 25. oktobrī Saeima likumprojektu noraidīja.  

Saskaņā ar Kārtības Rulli, debatēs piedalījās tikai divi deputāti ar piecminūšu runām. Par tautu iestājās  PCTVL frakcijas priekšsēdētājs Jakovs Pliners, bet tautai „pigu” demonstrēja TB/LNNK runātājs Juris Dobelis.  

Vai tad šo traģikomēdiju var nosaukt par pilnvērtīgu likumprojekta apspriešanu? Tā ir vienkārši ņirgāšanās par tautu, tās viedokļa apsmiešana. Un tauta ļoti labi saprata to, ka par viņu ņirgājās.  

Un tauta reaģēja visai ātri. Desmit tūkstoši parakstu, kuri tiek vākti pat pēc tīšuprāt sarežģītas procedūras, arodbiedrību rīcībā jau ir. Un desmit tūkstošu lielais mītiņš Doma laukumā nedēļu pēc šīs demokrātijas apsmiešanas – tas arī lielā mērā ir Saeimas Kārtības Ruļļa nepilnību rezultāts.

Mēs piedāvājam labot šo kļūdu, un, kā redzat, atradām Kārtības Rullī „spraudziņu”, lai varētu rīkot šī Kartības Ruļļa nepilnību pilnvērtīgu apspriešanu.

Dāmas un kungi! Nobeigumā tikai viens piemērs, kas demonstrē , vai 9. Saeima ir pelnījusi atlaišanu.  2006. gada 28. septembrī, 9 dienas pirms Saeimas vēlēšanām , 8. Saeima otrajā lasījumā vienbalsīgi apstiprināja grozījumus iedzīvotāju ienākumu nodokļa likumā, kuri paredz nodokļa likmes pazemināšanu no 25 līdz 15 procentiem. Pēc diviem mēnešiem, 30. novembrī, jau 9. Saeimā PCTVL frakcija piedāvāja turpināt likumprojekta izskatīšanu. Balsošanas rezultāti: «par» – 40 deputāti no frakcijām PCTVL, Saskaņas Centrs un Jaunais Laiks,  «pret» – 53, tātad visa valdošā koalīcija kopumā. Ar to vien pilnīgi pietiek, lai nekavējoties noteikt jaunas Saeimas vēlēšanas. Bet cik vēl bija šādu balsošanu?!

Tad kaut vai šodien aicinu valdošās koalīcijas deputātus neapkaunot pašiem sevi, bet atbalstīt vienkāršo un skaidro PCTVL priekšlikumu.  

 

 

Deputāts Valērijs Buhvalovs

 

Cienījamais Prezidij! Cienījamās dāmas un kungi!

 

PCTVL apspriežamā priekšlikuma būtība – uzlikt par pienākumu Saeimai organizēt pilnvērtīgas debates par jebkuru likumprojektu, kuru ir parakstījuši ne mazāk par 100 tūkstošiem vēlētāju. PCTVL frakcija uzskata, ka ārkārtīgi svarīgs ir tas fakts, ka pirmais šāds likumprojekts, kas jau ziemā tiks iesniegts Saeimā, būs arodbiedrību likumprojekts par iespēju atlaist Saeimu tautai nobalsojot. Mums ir nepieciešamas nekavējoties tādā veidā sakārtot Kārtības Rulli, lai tas ļautu organizēt Saeimā pilnvērtīgas debates, apspriežot šo likumprojektu.   

Pagaidām atsevišķi deputāti un frakcijas masu saziņas līdzekļos izsakās par arodbiedrību likumprojektu ārkārtīgi negatīvi. Neskatoties uz to, ir arī gluži pretēji viedokļi.

Kā piemērs, lūk, Satversmes tiesas Priekšsēdētāja viedoklis. "Latvijā vara pieder tautai", sacīja Satversmes tiesas vadītājs, uzsverot, ka, ja tauta ievēl Saeimu, tautai arī jābūt iespējas pieprasīt tās atlaišanu.

Pēc viņa domām, jau šī brīža situācijā likumdevējam būtu jāsaprot tautas griba un jāgroza Satversme, lai ļautu tautai rosināt parlamenta atlaišanu. Tas ļautu ietaupīt līdzekļus, kas būs nepieciešami referenduma rīkošanai par Satversmes grozījumiem.

"Saeimai ir jāuzticas savai tautai", sacīja Kūtris. Viņš noraidīja pieņēmumu, ka izmaiņas Satversmē nozīmēs haosu pēc katrām parlamenta vēlēšanām. "Latviešu tauta nav tik tālu nokaitināta, lai katru gadu vāktu parakstus par Saeimas atlaišanu", uzsvēra tiesību eksperts.

Viņš neredz risku, ka referendumi par parlamenta atlaišanu varētu tikt rīkoti pārāk bieži. Tāpat Kūtris uzskata, ka varētu novērst "Damokla zobenu" pār Valsts prezidentu, lai ļautu viņam rosināt Saeimas atlaišanu un nebaidīties par amata zaudēšanu, ja referenduma iznākums ir nelabvēlīgs.

Iepriekšminētā ir pilnīgi pietiekoši, lai atbalstīt apspriežamo PCTVL frakcijas grozījumu Kārtības Rullim. Bet tomēr ļaujiet Jūs iepazīstināt vēl ar viena sabiedrībā pazīstama un cienījama cilvēka, Brīvo arodbiedrību apvienības Priekšsēdētāja viedokli.

Piedāvātie grozījumi Satversmē pilnveidos Latvijas demokrātiju un dos labumu Latvijai, jo valstī, kuras Satversmē ir ierakstīta norma, ka vara pieder tautai, ir jābūt arī mehānismiem, kā šo varu realizēt. Pagaidām to var izdarīt tikai reizi četros gados, kad notiek vēlēšanas, taču tad mēs redzam, ka politiskajām partijām jeb par tādām nosauktām interešu grupām ir iespēja ar naudu iespaidot tautas domas. Tādēļ jāparedz arī citi ceļi, kādā veidā ietekmēt procesus valstī un kādā veidā aktīvi piedalīties pilsoniskās sabiedrības veidošanā.

Daudzi valstī satraucas, ka šis ar arodbiedrību iniciētais process dārgi izmaksās, jo referendums ir dārgs un arī ilglaicīgs process, bet šo dārdzību un ilglaicību iespējams mazināt ar Saeimas balsojumu. Ja deputāti nobalsos par to, tad viss būs kārtībā – tas būs ātri un lēti.

PCTVL frakcijas grozījumi arī ir vērsti tieši uz to, lai Saeima pēc pilnvērtīgas apspriešanas pieņemtu pareizu lēmumu, kas apmierinātu tautas vēlmes.

Aicinu atbalstīt šos grozījumus.   

 

 

Deputāts Vladimirs Buzajevs

 

Cienījamais Prezidij! Cienījamās dāmas un kungi!

 

Kas ir teikts apspriežamajā PCTVL frakcijas priekšlikumā? Ka uz likumprojektiem, kas ir iesniegti Saeimā likumā „Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu” noteiktajā kārtībā, nav attiecināms noteikums par likumprojektu izdalīšanu deputātiem vismaz septiņas dienas iepriekš.

Iet runa par tiem likumprojektiem, par kuriem dažu mēnešu laikā ir parakstījušies desmiti tūkstoši cilvēku. Vai tiešām starp deputātiem ir cilvēki, kuri joprojām nav izlasījuši arodbiedrību likumprojektu par Saeimas atlaišanu ar tautas nobalsošanu? Varbūt, tiešām ir, un viņi iepazīsies ar šo likumprojektu tikai pēc tam, kad zaudēs darbu. Un ne tikai PCTVL, bet arī vēlētāji uzskata, ka tādiem likumdevējiem Saeimā jau šodien nav ko meklēt un sen jau ir pienācis laiks atbrīvot silto vietiņu.

Drusciņ citādāka lieta ir, kad iet runa par iespēju iepazīties ar atbildīgās komisijas atzinumu. Bet ir tāda procedūra, kuru ļoti bieži izmanto Saeimas Juridiskā komisija, kā likumprojekta izskatīšana pirms tā iesniegšanas Saeimā. Un PCTVL frakcija ir pārliecināta, ka jebkurš likumprojekts, kuru atbalsta vismaz viena desmitdaļa no vēlētājiem, jau ir pelnījis, lai Saeimas komisijas izskatītu to nevis pēc, bet pirms balsošanas.

Jāņem vērā arī to apstākli, ka likums „Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu” paredz tautas likumprojekta izskatīšanas Saeimā paātrināto procedūru. Teiksim, likuma 25.panta otrā daļa: „Saeimai šis likumprojekts vai Satversmes grozījumu projekts jāizskata tajā sesijā, kurā tas iesniegts. Ja likumprojekts vai Satversmes grozījumu projekts iesniegts sesiju starplaikā vai ārkārtas sesijā, tas jāizskata nākamajā kārtējā sesijā vai šā likumprojekta vai Satversmes grozījumu projekta izskatīšanai īpaši sasauktā ārkārtas sesijā.”

Diemžēl Saeimas Kārtības Rullī šī paātrināta procedūra vispār nav paredzēta. Viss, kas ir teikts par vēlētāju izstrādātajiem likumprojektiem, ir izklāstīts Kārtības Ruļļa 81. pantā: „Likumprojekts, kas Saeimai iesniegts likumā "Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu" noteiktajā kārtībā, ir nododams tautas nobalsošanai, ja Saeima noraida tā nodošanu komisijām, noraida to kopumā vai pieņem ar satura grozījumiem.”

Ar to vien ir acīmredzami nepietiekami, un Kartības Rulli būtu jāpilnveido. Domājams, ka šodien mēs  šo neatliekamo darbu ne tikai nespēsim pabeigt,  bet pat nevarēsim uzsākt. Bet PCTVL frakcija cer, ka mēs tomēr tiksim galā ar šo neatliekamo darbu pirms Saeimas pirmstermiņa atlaišanas.

Komentāri


Осталось символов:  4124124

eliza   2016-11-08 15:44:55

šausmas