Galvenā lapa - Arhīvs - 2007


29.03.2007   Deputāta J. Plinera runa, aizstāvot PCTVL priekšlikumu atļaut nepilsoņiem strādāt civilajos amatos armijā Cienījamais Prezidij! Cienījamās dāmas un kungi! PCTVL frakcijas priekšlikums, kuru diemžēl noraidīja atbildīgā komisija, ir ļoti vienkāršs: št

Cienījamais Prezidij! Cienījamās dāmas un kungi!

 

PCTVL frakcijas priekšlikums, kuru diemžēl noraidīja atbildīgā komisija, ir ļoti vienkāršs: štatā paredzētajos civilajos amatos var pieņemt arī Latvijas Republikas nepilsoni, ja uz viņu neattiecas daži likumā minētie ierobežojumi, kas neļauj pilsonim dienēt mūsu bruņotos spēkos. Es vēlreiz atkārtošu,

 

Dāmas un kungi!

Tā ir tikai viena no 70 pilsoņu un nepilsoņu tiesību atšķirībām. Turklāt, kā lielākā daļa no šīm atšķirībām, tā ir absolūti nepamatota. Ar nožēlu, es esmu spiests atzīmēt, ka pagājušā ceturtdienā Saeimas Prezidijs atteicās izplatīt deputātu vidū materiālus, kurus sagatavoja frakcija, kuros tika minētas sen zināmās valdībai daudzās starptautiskās rekomendācijas šajā jomā, kā arī pavisam jauna parādība – naturalizācijas tempu krasa palēnināšanās.

Nāksies Jums kaut ko nolasīt tieši no Saeimas tribīnes, jo Kārtības Rullis to neļauj aizliegt.

Lūk, piemēram, ANO Cilvēktiesību komitejas 2003. gada noslēguma ziņojums par Latviju: Attiecībā uz nepilsoņu statusu Komiteja ņem vērā valdības politiku, lai veicinātu sabiedrības integrāciju naturalizācijas ceļā. Tomēr Komiteju uztrauc lielais nepilsoņu īpatsvars dalībvalstī, kuri saskaņā ar likumu netiek uzskatīti ne kā ārvalstnieki, ne bezvalstnieki, bet gan kā atsevišķas kategorijas personas, kurām ir ilgstošas un noturīgas saiknes ar Latviju, kuri daudzos aspektos ir pielīdzināti pilsoņiem, bet citos aspektos tiem nav visu tiesību, ko paredz pilsonības esamība. Komiteja pauž bažas par šādas izslēgšanas situācijas turpināšanos, kā rezultātā iedzīvotāju nepilsoņu daļai nav efektīvi nodrošinātas daudzas šajā Paktā paredzētās tiesības, t.sk. politiskās tiesības, iespējas ieņemt atsevišķus valsts un sabiedriskos amatus, iespējas strādāt atsevišķās profesijās, ierobežojumi uz īpašumtiesībām un sociāliem pabalstiem.

Dalībvalstij būtu jānovērš situācijas turpināšanos, kad ievērojama iedzīvotāju daļa tiek klasificēta kā "nepilsoņi". Kā pagaidu pasākumu, dalībvalstij vajadzētu veicināt integrācijas procesu, ļaujot nepilsoņiem, kuri jau ilgu laiku ir pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji, piedalīties vietējo pašvaldību vēlēšanās, un samazināt pārējo uz nepilsoņiem attiecināto ierobežojumu skaitu, lai veicinātu nepilsoņu līdzdalību Latvijas sabiedriskajā dzīvē.

Ņemiet vērā to, ka ANO Cilvēktiesību komiteja tieši saista atšķirību skaita samazināšanas jautājumu ar naturalizācijas tempiem. Tad, lūk, tajā materiālā, kuru  atteicās izplatīt Jūsu vidū, ir atzīmēts, ka 2003. gada, kad tika gatavots šis noslēguma ziņojums, triju mēnešu laikā tika iesniegti 2 179 iesniegumu, bet 2006. gada decembrī un pēdējo šā gada divu mēnešu laikā – tikai 1 074, divreiz mazāk. Salīdzinājumam ar 2005. gada analoģisko periodu iesniegumu skaits saruka sešreiz! Naturalizācijas tempi jau tagad atrodas tādā līmenī, kāds bija pirms desmit gadiem, un lai naturalizētu palikušos nepilsoņus būs nepieciešami apmēram 100 gadi!

Šādos apstākļos rodas akūta nepieciešamība atcelt diskriminējošos ierobežojumus. PCTVL piedāvā izdarīt to nekavējoties un ļaut nepilsoņiem strādāt civilajos amatos mūsu bruņotos spēkos.

Komentāri


Осталось символов:  4124124