Galvenā lapa - Arhīvs - 2006


30.11.2006   Deputāta M. Mitrofanova runa, apspriežot Likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 30. novembrī

Cienījamais Prezidijs! Cienījamie kolēģi!

 

Mūsu frakcija „Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” aicina tupināt likumprojekta „Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” izskatīšanu. Likumprojekts paredz jau sākot ar 2007. gada janvāri pakāpeniski triju gadu laikā samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli no 25% līdz 15 %. Apspriežot likumprojekta likteni pirms šodienas sēdes, mums nācās dzirdēt iebildumus, kurus es varētu sadalīt divās daļas – politiska rakstura argumenti un iebildumi, kuriem ir neitrāla, tehniska daba. Galvenais politiskais arguments pret likumprojekta izskatīšanas turpināšanu skanēja aptuveni tā: „8. Saeima nobalsoja par ienākuma nodokļu samazināšanu pirmsvēlēšanu gaisotnē, kad bija normāli solīt velētājiem visādus brīnumus, bet tagad - pēc velešanām mēs varam nopietni strādāt, aizmirstot un atmetot visus populistiskus solījumus”.  Šī pieeja ir tīri ciniska, tā ir vēlētāju krāpšana un to mēs nevaram pieņemt un atbalstīt. Vēlētājiem nekad nedrīkst melot un pat vēlēšanu laiks nav attaisnojums politiskai krāpšanai. Pirms vēlēšanām valdošās koalīcijas partijas nobalsoja par iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšanu. Pēc vēlēšanām, balsojot atbildīgās komisijās sēdē to pašu valdošās koalīcijas partiju deputāti jau balsoja pret likumprojekta turpmāko izskatīšanos. Tas nav godīgi. Ja vēlētājiem ir kaut kas apsolīts pirms vēlēšanām, tas jāpilda bez kādām atrunam.

 

Bet mums jāatzīst, ka tehniska rakstura iebildumi pret likumprojekta tālāko virzīšanu izskatās daudz nopietnāki. Pastāv divi galvenie pretargumenti. Pirmais: 2007. gada budžeta sagatavotajs projekts neparedz iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšanu, budžets ir izstrādāts balstoties uz šodien spēkā esošo nodokļu likmi. Tas ir nopietni. Bet pastāv arī risinājums – neviens mums neazliedz turpmāk grozīt esošo likumprojektu un paredzēt, ka nodoklis samazināsies, teiksim, sākot ar 2008. gada 1. janvāru. To mēs varam jau tagad ieplānot un negaidīt, kamēr pēc sešiem mēnešiem mēs saņemsim līdzīgu likumprojektu no valdības, bet tad atkal būs par vēlu sākt reformu no 2008. gada.

Otrais nopietnais iebildums pret likumprojekta izskatīšanas turpināšanu ir saistīts ar iespējamu negatīvu ietekmi uz pašvaldību budžetiem, kuriem tieši iedzīvotātu ienākuma nodoklis ir viens no galvenajiem ienākumu avotiem. Atbildot uz šo argumentu ir jāatgadina, ka esošais likumprojekts jau paredz ienākumu nodokļu pārdališanu par labu pašvaldību budžetiem. Bet precīzi prognozēt, kas notiks ar pašvaldību budžetiem pēc šīs reformas, neviens pašlaik nevar, vienīgais drošs paņemiens ir izmantot analoģiju ar uzņēmuma nodokļa samazināšanu. Varu atgādināt, ka līdzīgs pilnvērtīgs eksperiments tika realizēts vēl 7.Saeimas pilnvaru laikā, kad tika samazināta uzņēmumu ienākuma nodokļa likme. Rezultāts ir zināms un tas ir pozitīvs. Nodokļu likme samazinājas no 25 lidz 15 procentiem, bet budžeta ieņēmumi iekasējot uzņēmumu ienākuma nodokli piecu gadu laikā palielinājās līdz 73 procentiem. Varam prognozēt, ka pašvaldību ienākumi palielināsies, kad izmainīsies arī iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Bet arī varam paredzēt, ka pirmajā reformas gadā ienākuma nodokļa summa varētu nedaudz samazināties. Līdz ar to tieši likumprojekta ietvaros papildus jāparedz kompensācija pašvaldībām 2008. gadā. PCTVL frakcija aicina visus atbildīgos deputātus turpināt strādāt pie likumprojekta pinveidošanas un nobalsot par likumprojekta izskatīšanas turpināšanu.

Komentāri


Осталось символов:  4124124