Galvenā lapa - Arhīvs - 2005


23.03.2005   PCTVL grozījumi “Pārvadājumu likumā”

     



 

     

 

       22. martā Saeimas Tautsaimniecības komisija izskatīja grozījumus “Pārvadājumu likumā”, kas tika nodoti otrajam lasījumam Saeimā.

     Saskaņā ar spēkā esošo Likumu, pašvaldības savā administratīvajā teritorijā nosaka firmām vai privātpersonām izsniedzamo taksometru pārvadājumu licences kartīšu skaitu. Piemēram, Rīgā licenču skaits sastāda pusotra tūkstoša. Ja kompānija, kura veiksmīgi attīstās, vēlas palielināt automašīnu parku un darbinieku skaitu, viņai jāgriežas domes licenču komisijā. Tā, savukārt, var atteikt, aizbildinoties ar to, ka licenču limits ir izsmelts. Nevēlēdamies atteikties no biznesa paplašināšanas plāniem, to firmu vadītāji, kas nodarbojas ar autopārvadājumiem, būs spiesti meklēt aplinku ceļus. Piemēram, vienoties ar ierēdņiem, kuri var atņemt licences cilvēkiem, kas jau strādā šajā sfērā. Ieganstu šādam solim nav grūti atrast.

     PCTVL deputāts Andris Tolmačovs piedāvāja atcelt šo, viņaprāt, korupciju veicinošo normu par taksometru skaita ierobežošanu pilsētā. Priekšlikums tika pieņemts vienbalsīgi. “ Tagad autopārvadājumu tirgus papildināsies uz citu kompāniju rēķina, pieaugs konkurence un līdz ar to – kritīsies taksometru braukšanas tarifi, ” teica A. Tolmačovs.

    Pret cenu “atlaišanas” politiku uzstājas Satiksmes ministrija. Tā joprojām cenšas ierakstīt “Autopārvadājumu likumā” normu par vienotu tarifu ieviešanu taksometru pakalpojumiem. Ministrijas pirmais mēģinājums nebija vainagojies ar panākumiem: pēc tam, kad Saeima to atbalstīja, PCTVL deputāti griezās pie Latvijas Prezidentes. Savā sūtījumā viņi norādīja, ka strikta tarifu noteikšana ir pretrunā ar brīvā tirgus un konkurences jēdzieniem. Freibergas kundze piekrita PCTVL deputātu viedoklim un rekomendēja Saeimai otrreiz caurskatīt jautājumu un ņemt vērā tirgus faktorus. Deputāti ņēma vērā Valsts Prezidentes viedokli, bet Satiksmes ministrija ar to nesamierinājās un uzstājīgi nolēma piespiest Saeimu pieņemt šos grozījumus. Tādēļ Ministrija atkal iesniedza grozījumus par vienotu tarifu taksometru autopārvadātājiem. Pie tam Ministrija aizbildinās ar lozungu par patērētāja tiesību aizsardzību – it kā cenu izlīdzināšana padarīs par vienlīdzīgiem gan pasažierus, gan autopārvadātājus. Runājot par labumu, kuru nes vienotie tarifi, patiesībā Satiksmes ministrija atņem firmām, kuras sniedz pakalpojumus, un šo pakalpojumu potenciālajiem pasūtītājiem iespēju variēt cenas un attiecīgi liedz pasažierim tiesības izvēlēties pieņemamu tarifu braukšanai taksometrā. Ministrijas priekšlikumu neatbalstīja nedz Tautsaimniecības  komisijas deputāti, nedz Saeimas Juridiskais birojs.

      Un vēlreiz par tarifiem. Likumā ir rakstīts par to, ka pašvaldība nosaka maksimālo tarifu. Brīvas konkurences apstākļos būtu loģiski ierakstīt “var noteikt” un attiecināt to nevis uz Rīgu, kur tirgus pats par sevi regulē cenas, bet gan uz nelielajām pilsētām un apdzīvotajām vietām. Jo tieši tur ir iespējami gadījumi, kad pārvadātāji savstarpēji vienojas, un kā sekas tam - monopoli paaugstinātas cenas. Šajā gadījumā vietējā pašvaldība, aizstāvēdama patērētāju intereses, saglabā tiesības noteikt pārvadājumu tarifu “griestus”. Šis PCTVL frakcijas deputāta priekšlikums pagaidām nav atbalstīts, bet A. Tolmačovs grasās aizstāvēt to jau no Saeimas tribīnes.

     “Mūsu frakcija vienmēr aizstāv patērētāja tiesības,” konstatē Andris Tolmačovs. “ Pasažierim ir tiesības ne tikai izvēlēties firmu, kuras pakalpojumus viņš izmantos. Cilvēkus uzskatāmā veidā jāinformē par to, cik izmaksās brauciens. Izskatīšanai Tautsaimniecības komisijā atkārtoti tika iesniegts grozījums Likumā, saskaņā ar kuru pakalpojumu tarifam jābūt apzīmētam uz taksometra priekšējām durvīm. Pasažierim ir tiesības zināt, cik tas maksa, pirms viņš iekāpj automašīnas salonā. ” Šis priekšlikums diemžēl nav atbalstīts. Argumentācija pret to bija šāda – pārvadātāji darbojas saskaņā ar Ministru Kabineta noteikumiem. “Tomēr šie noteikumi ir pretrunīgi un neskaidri, un pārvadātāju kompānijas tos neizpilda. Pastāv Eiropas pieredze. Piemēram, Zviedrijā informācija par pakalpojumu tarifiem ir izvietota uz automašīnas priekšējā stikla.” ( A. Tolmačovs).

      PCTVL deputāts teica, ka arī turpmāk viņš uzstājīgi centīsies panākt, lai šis grozījums tiktu izskatīts tajā laikā, kad “Autopārvadājumu likums” tiks sagatavots trešajam lasījumam Saeimā. PCTVL frakcijas priekšlikumu atbalstīja Konkurences padomes pārstāvis.    

      Saeimas Tautsaimniecības komisija pieņēma vēl vienu grozījumu “Autopārvadājumu likumā”.

       No 2006. gada 1. marta tiem cilvēkiem, kuri uzsāks taksometra vadītāja darbu, obligāti vajadzēs iziet pārbaudi, lai apstiprinātu savas tiesības nodarboties ar šo darbības veidu. Šis nolikums neattiecās uz firmām, kuras jau nodarbojās ar pārvadājumiem līdz tam momentam, kas ir norādīts Likumā.

       22. martā pieņemtajā grozījumā ir teikts, ka pēc 2006. gada 1. marta bez papildu eksāmenu nokārtošanas varēs strādāt absolūti visi taksometru vadītāji – gan pašnodarbinātie, gan strādājošie firmā.               

 

 

Komentāri


Осталось символов:  4124124